درمان اختلالات دست و شانه در کلینیک‌های تخصصی ارتوپدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شما می توانید با مرکز پیشگیری و ارتقاء سلامت نسخه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان درمانی این مرکز استفاده کنید و در صورت لزوم به پزشکان متخصص ارجاع داده شوید.

 

معرفی کلینیک

کلینیک دست و شانه مرکز ارتوپدی با رویکرد مشاوره، غربالگری، معاینه، درمان و توان‌بخشی بیماران و استفاده از تخصص و تجارب پزشکان فوق تخصص ارتوپدی دست و جراحان ارتوپدی کشور و نیز ارتباط با مراکز پزشکی پیشرفته در اروپا و آمریکا به تشخیص و درمان بیماری‌های دست، بازو و شانه بیماران می‌پردازد. البته همه مشکلات و اختلالات دست برای درمان نیاز به عمل جراحی ندارند و جراح ارتوپد در اغلب موارد درمان‌های غیرجراحی مانند دارو، اسپلینت، درمان با تزریق را تجویز می‌کند.

 

علل شایع و علائم درد مفصل شانه

 

بی‌ثباتی و دررفتگی شانه

زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات و رباط‌های شانه، در اثر فعالیت‌های ورزشی، زمین خوردن بر روی دست باز و یا پیچ‌خوردگی شدید، بیش‌ازحد تحمل خود کشیده شده و یا پاره شوند. از علائم این عارضه می‌توان به درد و یا ضعف دست و همچنین احساس لقی اشاره کرد.

پیچ‌خوردگی و یا جداشدگی شانه

زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها به صورت جزئی یا کلی پاره شده و از استخوان جدا شده باشند. از علل شایع این عارضه می‌توان به زمین خوردن و ضربه‌ی مستقیم به قسمت جلو و یا بالای شانه اشاره کرد. از علائم این عارضه می‌توان بدشکلی و شانه درد را نام برد.

تاندونیت شانه

به معنی التهاب تاندون‌های روتاتور کاف بوده و ممکن است در اثر فعالیت‌های تکراری که در بالای سر انجام می‌شوند (مانند پرتاب توپ) ایجاد شود. تاندون‌های ملتهب شده، ممکن است در بین استخوان‌های کتف گیر افتاده – سندرم قفل شانه – و باعث پاره شدن روتاتور کاف شوند.

آماس کیسه‌های مفصلی

زمانی اتفاق می‌افتد که تاندونیت و سندرم قفل شانه، باعث بروز التهاب در کیسه‌های مفصلی محافظ شانه شوند.

آسیب روتاتور کاف

به پارگی و یا جدا شدن یک یا چند تاندون شانه می‌گویند که در سنین میان‌سالی تا اوایل بزرگ‌سالی بیشترین رواج را دارد. از علائم این عارضه می‌توان به درد، مشکل در بالا بردن دست و ناراحتی به هنگام خوابیدن بر روی شانه‌ی آسیب‌دیده اشاره کرد.

شانه‌ی منجمد یا کپسولیت چسبنده

عارضه‌ای است که در طی آن نمی‌توان شانه را حرکت داد. در طی این عارضه، کپسول شانه ضخیم و سفت شده و همچنین ممکن است مایع سینوویال در درون مفصل کمتر از حالت عادی وجود داشته باشد. اگر پس از انجام عمل جراحی یا وارد شدن آسیب، شانه بدون حرکت باقی بماند، ممکن است عارضه تشدید شود.

استئوآرتریت

یک بیماری مزمن تخریبی بوده که در طی آن غضروف و غشای مفصل تخریب شده و باعث درد و گرفتگی به هنگام حرکت کردن استخوان‌ها بر روی یکدیگر می‌گردد. استئوآرتریت معمولاً در افراد بالای ۵۰ سال رخ داده و در افرادی که سابقه‌ی خانوادگی این بیماری را دارند، بیشتر دیده می‌شود.

 

تشخیص درد شانه

علت درد شانه را می‌توان به کمک علائم آن تشخیص داد و همچنین بهترین روش‌های تشخیصی عبارت‌اند از عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس (به وسیله‌ی آن می‌توان نگاه نزدیکی به استخوان‌ها و مفاصل شانه داشت)، اسکن فراصوت، اسکن ام آر آی (به وسیله‌ی آن می‌توان به کیفیت بافت‌های درونی شانه مانند ماهیچه‌ها پی برد) و الکترومایوگرام که به وسیله‌ی آن می‌توان صدمات عصبی را تشخیص داد.

 

درد دست

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

– دست بیش از دو روز است که درد دارد.

– درد با کار یا ورزش بدتر می‌شود. – دست گرفتار درد حس ندارد.

– دست تغییر شکل داده یا ورم کرده است.

– دست را نمی‌‌توان دراز کرد.

– درد دست همراه با درد قفسهٔ سینه یا تنگی ممکن است علامت حملهٔ قلبی باشد. در این‌صورت یک فوریت پزشکی است.

 

درمان درد دست

درمان درد دست بستگی به محل و شدت آسیب‌دیدگی دارد. ولی در اینجا چند مورد یادآوری می‌شود. دست را راحت بگذارید. اگر درد دست شدید نیست و تغییری در آن مشاهده نمی‌شود، آسان‌ترین درمان، یعنی استراحت، را انجام دهید. چند روز دستتان را از انجام فعالیت معاف کنید.

کار دست را کم کنید. اگر استراحت مطلق برای دستتان امکان ندارد و باید کار کند، مقدار فعالیتش را نصف کنید و در فاصلهٔ آن چند بار به آن استراحت دهید. کار کردن افراد تا حدی که فعالیت آنها باعث ایجاد درد نشود اشکالی ندارد، اما کارکردن آنها با درد زیاد غیر عاقلانه است. درد یک علامت هشداردهنده است. دست را بالا بگیرید. در هنگام استراحت، دست را تا حد سینه بالا بیاورید. مثلاً وقتی دراز کشیده‌اید، آن را روی یک یا دو بالش نرم بگذارید.

دست را خنک کنید. یک قطعه یخ را بر روی ناحیهٔ دردناک بمالید تا پوست نسبت به آن بی‌حس شود، البته نه بیشتر از چهار دقیقه. مواظب باشید رنگ دست سفید یا آبی نشود. یا یک بستهٔ شیمیائی آمادهٔ ”خنک‌کننده سریع“ را در یک حوله پیچیده و آن را تا ۲۰ دقیقه بر روی دست بگذارید. هر ۱۰ دقیقه یک‌بار پوست را کنترل کنید. مسکن بخورید. در صورت لزوم، از داروهای ضددرد مجاز، با رعایت دستورات آن، استفاده کنید. به پزشک خبر دهید. اگر با همهٔ این کارها هنوز درد دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. درمان‌های بیشتر ممکن است شامل استفاده از کورتیزون برای کاهش ورم، گچ گرفتن، و در موارد شدیدتر انجام عمل جراحی برای تصحیح اختلال درونی بدن باشد.

 

خدمات درمانی

در این کلینیک، یک تیم درمانی کامل به‌طور تخصصی به غربالگری، تشخیص و درمان بیماری‌ها، اختلالات و آسیب‌های دست شما می‌پردازند و در‌صورت نیاز، آزمایشات بیوشیمیایی و عکسبرداری‌های لازم و انواع اسکن‌ها را تجویز‌ می‌کنند. بعد از تشخیص بیماری و تعیین شدت و میزان پیشرفتگی آن، بیماران بر اساس درمان‌های مورد نیاز به کلینیک‌های تخصصی مرکز ارجاع داده می‌شوند. دستورالعمل درمانی این بیماران می‌تواند طیفی از دارودرمانی، توصیه‌های مورد نیاز برای تغییر و اصلاح سبک زندگی تجویز فعالیت مناسب ورزشی و حرکت درمانی، به‌کارگیری، تزریق کورتیکواستروئید، پی آر پی و... در موضع و یا جراحی و سایر درمان‌ها بنابر تشخیص پزشکان باشد.

 

امکانات کلینیکی

مرکز ارتوپدی برای فراهم کردن بیشترین امکانات درمانی مورد نیاز بیماران خود کلینیک‌های تخصصی متعددی از جمله کلینیک جراحی، ترمیم زخم، ارتوپدی فنی، پزشکی ورزشی و اطفال را در مجموعه خود راه‌اندازی کرده است تا به درمان هرچه مطلوب‌تر بیماران منجر شود.

ضمن اینکه بیماران در مرکز پزشکی درمانی نسخه در طول روند درمان می‌توانند از خدمات درمانی ویژه مثل کاردرمانی، ورزش‌درمانی، فیزیوتراپی و آب‌درمانی این مرکز نیز طبق صلاح دید پزشک بهره‌مند شوند.

 

پرسش و پاسخهای متداول

  • برای رزرو نوبت و مشاوره با پزشک چه کار باید کرد؟

    شما می توانید با شماره تلفن 02143682 به منظور مشاوره با کارشناسان درمان تماس حاصل نمایید و همکاران ما راهنمایی لازم برای تعیین وقت ملاقات با پزشک را به شما خواهند داد
  • چه نوع بیمه ها طرف قرارداد این مرکز میباشند؟

    در حال حاضر تمامی هزینه های پرداخت شده در دفترچه بیمه شما ثبت و قبض خدمات به منظور ارایه به بیمه تکمیلی ارایه خواهد شد
  • ایا خدمات خاص مخصوص کودکان در آن مرکز وجود دارد؟

    بله، خدمات تخصصی تشخیصی برای معاینه اختلالات پا و مچ و همچنین زانو و ستون فقرات کودکان در مرکز اراِِیه و درمان های لازم انجام خواهد شد
  • آیا در صورت نیاز اقدامات جراحی هم در مرکز انجام می شود؟

    اقدامات کمتر تهاجمی الگوی اصلی درمان توسط تیم پزشکی ما است، اما در صورت نیاز به جراحی بیمار به بیمارستان ارجاع و اقدامات لازم توسط پزشک معالج آنجا انجام خواهد شد

مونا حیدرآبادی
از زحمات بیدریغ تیم مرکز ارتوپدی که با مشکلات موجود ارتباط خود را با مراکز خارجی جهت انجام درمانها برقرار داشته اند سپاسگزارم پسر من خیلی بهتر شد.
مونا حیدرآبادی - داروساز
مهدیا اسدی
- من و اقعا از سیستم مشاوره و ارائه اطلاعات دقیقی که چه به صورت تلفنی و چه در وب سایت و اینستا و تلگرام داشتند خوشحال شدم که چقدر خوب است که در تمام مراکز درمانی کشور ما از روش مرکز ارتوپدی الگوبرداری شود.
مهدیا اسدی - پرستار
هادی تاج علی
من برای مشکل پادرد پدرم به این مرکز مراجعه کردم و از خدمات تخصصی که در مرکز ارتوپدی دریافت کردم خوشبختانه بعد از سال ها تونستیم درمان قطعی برای مشکل پادرد پدرم پیدا کنیم،ممنون از شما
هادی تاج علی - مراجعه کننده مرکز

برای چه نوع مشکلاتی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنیم؟

بیماری دیسک کمر یا به صورت علمی‌تر فتق دیسک بین‌مهره‌ای، یکی از عوارض نسبتا شایع ستون فقرات است که در اثر بیرون‌زدگی مایع داخلی دیسک از حلقه‌ خارجی آن و فتق دیسک بین‌مهره‌ای به وجود می‌آید و افراد مبتلا را دچار مشکل می‌کند. بر خلاف تصور عوام، تنها راه درمان دیسک کمر انجام عمل جراحی نیست و
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
سرخوردگی مهره کمر (اسپوندیلولیستزیس) یکی از عارضه‌های ستون فقرات است و با اثر بر مهره‌های کمری ستون فقرات باعث می‌شود یکی از مهره‌های کمری روی مهره پایینی به سمت جلو بلغزد. البته خوشبختانه این عارضه دردناک در اکثر موارد به کمک روش‌های غیرجراحی و در برخی موارد با انجام اعمال جراحی قابل درمان است.
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
سیاتیک عبارت است از درد، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی ناشی از تحریک ریشه عصب هایی که به سیاتیک منتهی می شوند. عصب سیاتیک طولانی ترین عصب بدن انسان است که از ناحیه کمری آغاز و تا انتهای پا امتداد می یابد. این عصب از نخاع شروع شده، از طریق باسن پایین می آید و سپس شاخه های آن در پشت ساق پا، مچ پا و پایین
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
اسپوندیلوز یا آرتروز ستون فقرات و یا به اصطلاح عامیانه‌تر آرتروز کمر، از شایع‌ترین دلایل کمر‌درد است و به دلیل تخریب مفاصل متصل‌کننده مهره‌ها ایجاد می‌شود. در این حالت غضروف آسیب‌پذیر شده و غشای سینوویال مفصل دچار التهاب می‌شود و ضخامت انتهاهای استخوان‌ها افزایش پیدا می‌کند. مرکز ارتوپدی با رویکرد
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
گردن به‌دلیل ساختار ویژه‌ و تحرک مداوم آن، به‌طور مداوم در معرض آسیب‌ها و عوارض مختلف است و مرکز ارتوپدی، به‌عنوان بزرگترین مرکز تخصصی بیماری‌های گردن و ستون فقرات با بهره‌گیری از دانش پزشکان متخصص و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به درمان مشکلات گردن بیماران، از قبیل آرتروز گردن،
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
ستون فقرات در هنگام نگاه کردن به فرد از پهلو، در ناحیه قفسه سینه می‌‌بایست کمی در پشت شانه ها انحنا داشته باشد. در صورتی که زاویه ی انحنای ستون فقرات او از حد طبیعی (٢۰ تا ۴۰ درجه) بیشتر شود، فرد دچار قوز کمر شده است. قوز کمر علاوه بر ظاهر نازیبا، مشکلات و محدودیت‌هایی را نیز برای بیماران ایجاد
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
لوردوزیس که با نام گودی کمر نیز شناخته می شود، عارضه‌ای است که ارتباط مستقیم با سبک زندگی دارد و معمولا بر اثر رفتارهای غلط حرکتی ایجاد می‌شود. انحنای کمر بیش از میزان طبیعی یا گودی بیش از حد کمر مشکل بسیاری از افراد است و افزایش آن ممکن است باعث وارد شدن فشار بیش از حد به ستون فقرات و ایجاد درد در
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
کانال نخاع و فضای درون‌مهره‌ای ممکن است به دلایل مختلف تنگ شود. در نتیجه این تنگ‌شدگی، به ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌شود که این فشردگی در هر قسمت از ستون فقرات می‌تواند باعث درد و ناراحتی فرد شود. مرکز ارتوپدی با تیم های درمانی مجرب و کلینیک‌های تخصصی‌ می‌تواند بهترین و کم‌خطرترین درمان‌ها را برای
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
درد دنبالچه یکی از دردهای نسبتا شایع ستون فقرات است که درد آن از انتهای ستون فقرات به استخوان خاجی و بین پاها انتشار پیدا می‌کند. شیوع درد دنبالچه در زنان بیش از مردان است که دلیل عمده آن تفاوت در شکل استخوان‌بندی لگن بین زنان و مردان است. اگر دچار درد دنبالچه هستید، با مرکز ارتوپدی تماس بگیرید تا
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
اسکولیوز یا کجی ستون فقرات نوعی ناهنجاری است. در این عارضه ابتدا انحنای ستون فقرات به شکل کمان باز تغییر شکل می‌دهد و درصورتی که اقدامات مناسب پیشگیری‌کننده ارتوپدی انجام نگیرد ستون فقرات برای ایجاد تعادل کم‌کم به شکل S لاتین در خواهد آمد. مرکز ارتوپدی با بهره‌گیری از بهترین متخصصان کشور و
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
زانودرد یا آرتروز (استئوآرتریت) که بر اثر از بین رفتن لایه غضروفی مفاصل ایجاد می‌شود، یک بیماری پیشرونده است که به مرور زمان و با افزایش سن ایجاد می‌شود و معمولا با درد، ورم، سفتی، محدودیت حرکتی واحساس داغی در مفصل همراه است. سابقه آسیب، چاقی، جنسیت، اختلالات ساختاری و... می‌تواند در ایجاد آن
آذر 05, 1398. توسط نویسنده سایت
بالا